De Tien
Geboden zijn alleen voor de mens gemaakt. We zouden het vreemd vinden
als ze voor alle dieren gemaakt waren.
Dan zouden we zeggen "Gij zult niet
doden" maar dat is te algemeen, te veelomvattend. Dat gaat dan ook over de
veldmuis en de vlinder. Zij kunnen niet doden. En dan geldt het
ook voor de tijger, die kan er niets aan doen.
Nogmaals, het is een kwestie van Temperament
en Omstandigheden. Je kunt niet voor omstandigheden zorgen waaronder
veldmuis en vlinder aangezet worden om te doden; hun temperament zal
hen nauwelijks laten beïnvloeden door verleidingen om te doden; die
misdaad kunnen zij moeiteloos vermijden. Maar dat gaat niet op voor de
tijger. Stuur een lam op zijn weg als hij hongerig is en zijn
temperament zal hem dwingen het te doden.
Vlinders en veldmuizen komen veel voor onder
mensen; zij kunnen niet doden, hun temperament maakt dat onmogelijk.
Onder de mensen zijn ook tijgers. Het temperament zet hen aan tot
geweld en als Omstandigheden de gelegenheid en een krachtig motief
bieden, doden ze. Ze kunnen er niets aan doen.
Geen enkele strafwet kan recht spreken; in
alle gevallen zal zij onrecht spreken. Strafwetten zijn zeer waardevol,
omdat zij - in hoge mate - de grote meerderheid der zachtaardigen
beschermen tegen de gewelddadige minderheid. Een strafwet is namelijk
een Omstandigheid. Het is een waarschuwing die een toekomstige
moordenaarshand stoort en weerhoudt - soms. Niet altijd, maar wel
heel vaak. Het kan de echte tijger-mens niet stoppen; niets kan dat.
Slade had 26 doelbewuste moorden op zijn geweten toen hij tenslotte
zijn dood tegemoet ging op het schavot. Hij kon iemand doden om een
kleinigheidje; of om niets. Hij hield van doden. Dat was zijn
temperament. Hij had dat temperament niet zelf gemaakt; God gaf het hem
bij zijn geboorte. Gaf het hem en zei 'Gij zult niet doden.' Dat was
zoiets als zeggen 'Gij zult niet eten.' Beide soorten honger waren hem
bij zijn geboorte gegeven. Hij kon gehoorzaam zijn aan het gebod en in
beiden tot een bepaald punt verhongeren, maar meer dan dat kon hij
niet. Iemand anders wel; Slade niet.
Holmes, het monster uit Chicago, lokte een
paar dozijn mannen en vrouwen zijn duistere krochten in en slachtte ze
in zijn eentje af. Holmes' aangeboren aard was zodanig dat hij,
telkens als zich een in zijn ogen redelijk veilige gelegenheid voordeed om een
vreemde te vermoorden, de verleiding om dat te doen niet met goed
gevolg kon weerstaan.
Ten slotte werd over Slade en Holmes recht
gesproken. Dat schreven de kranten. Dat is een gangbare uitdrukking en
een hele oude. Maar het is waarschijnlijk niet juist. Als iemand wordt
opgehangen omdat hij een persoon vermoord heeft, wordt van die
uitdrukking gebruik gemaakt en wij begrijpen dat er dan recht gesproken
wordt over de moordenaar. Maar Holmes vermoordde er zestig. Er lijkt
een discrepantie te bestaan in de verdeling van recht. Als Holmes recht
werd gedaan, werd die eerste man 59 maal meer recht gedaan.
Maar de uitspraak klopt niet. Het woord is onjuist. Gerechtshoven verstrekken geen "recht" - dat
kunnen ze niet; ze verstrekken de gemeenschap alleen maar bescherming. Dat is het
enige wat ze kunnen.
OPMERKING:
Eigenlijk is het nog veel erger en genanter dan Mark Twain
beschrijft. Hij gaat er nog abusievelijk vanuit dat het karakter, of
temperament zoals hij dat noemt, aangeboren is, wat overigens
tegenwoordig de algemene waan is geworden. Genetici, DNA-ers, en andere
predestinatie-verkondigers, hebben dat zelfs tegenwoordig
"aangetoond." Gevangen in hun causaliteitsdenken, vinden
zij op genen en hersenstructuren afwijkingen van de "norm"
die zij vervolgens uitroepen tot de "oorzaak" van wat in
hun ogen "afwijkend" gedrag is. Dat krijg je in een wereld
die op zijn kop staat, waarin wijs dwaas is, tevredenheid een ondeugd,
ijdelheid prijzenswaardig, eerlijkheid een doodzonde, onrecht
rechtvaardigheid en gevangenschap vrijheid wordt genoemd, compromissen
het hoogste goed en kortzichtigheid kennis heet, kinderen iets moeten
worden omdat ze kennelijk niets zijn en hebzucht de drijfveer is.
Alle volwassenen, die deze gedrochtelijke maatschappij in stand
houden, die door produceren en consumeren een radertje zijn in het hele
mechaniek, houden daarmee het mechaniek in stand en zijn daardoor
medeverantwoordelijk voor alles wat er in deze wereld gebeurt. Of je
nou de rol van hoogleraar speelt of die van bouwvakker, of je
beursanalist speelt of bankier, secretaresse of politicus, iedereen
maakt deel uit van datzelfde mechaniek dat "misdadigers" creëert.
Het is zo'n heldere uitspraak: "Wie zonder zonden
is werpe de eerste steen." En overal wordt geoordeeld,
veroordeeld, verketterd, met de vinger gewezen en niemand beseft dat
met dat oordelen, mensen op de eerste plaats zichzelf veroordelen. Die
andere uitspraak: "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld
wordt; want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld
worden en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden"
is een verminkte tekst, een tekst die in de tijd geplaatst is, terwijl
elke wijsheidsuitspraak gekenmerkt wordt doordat die in het heden
speelt. De tekst moet dus luiden: "Met het oordeel, waarmee
je oordeelt, veroordeel je jezelf en de maat waarmee je meet, zegt op
de eerste plaats iets over je vooroordelen. Het is dus niet verstandig
om te oordelen, want daarmee onthul je je eigen kortzichtigheid,
kokerblik en onwetendheid (het is dus eigenlijk vreselijk
genant)." Een maatschappij (een manier van leven) die zieke
mensen voortbrengt, is een zieke maatschappij. Een maatschappij die
monsters voortbrengt is een monsterlijke maatschappij. Deel uitmaken
van een maatschappij die zieken en monsters voortbrengt en vervolgens
zieken en monsters veroordelen is ziek en monsterlijk. Wat je zegt ben je zelf.