Aantekeningen - deel 2
Evolutietheorie
Karl Stern: "Flight for women"
Om nu de evolutietheorie eens in uiterst
wetenschappelijke bewoordingen te stellen, moeten we zoiets zeggen als:
"Op een zeker tijdstip had de aarde een temperatuur, die uiterst
gunstig werd voor het samengaan van koolstofatomen en zuurstof met de
stikstof - waterstofverbindingen. Toen zijn uit de willekeurige vorming
van grote klonters, moleculen tevoorschijn gekomen waarvan de structuur
uiterst gunstig was voor het ontstaan van leven. Vanaf dat punt ging
het tijden lang zo voort totdat via natuurlijke selectieprocessen
tenslotte een wezen verscheen dat in staat is om liefde te verkiezen
boven haat en recht boven onrecht, om poëzie te schrijven zoals
die van Dante, muziek te componeren zoals die van Mozart en schetsen te
maken zoals die van Leonardo da Vinci. Dit is als opvatting van de
kosmogonie natuurlijk krankzinnig. Daarmee bedoel ik zeer zeker niet
krankzinnig bij wijze van scheldwoord, maar in de formele zin van
psychotisch. Zo'n opvatting heeft beslist veel gemeen met bepaalde
aspecten van het schizofrene denken."
Bezit
"Privé", nog steeds het heilige woord van onze maatschappij,
betekent nog steeds "beroofd" of "geroofd".
De bezitlozen, de kennisarmen hebben zo weinig te verliezen. De rijken
zijn altijd gespannen, angstig voor gezichtsverlies, bezitsverlies,
machtsverlies, winstverlies. De geleerden zijn bang voor de ontzenuwing
van hun theorieën, theorieverlies.
Darwin
In het midden van de 19e eeuw was de theorie van Darwin een zeer welkom
bedenksel, waarmee de heersende klasse eindelijk een wetenschappelijke
verklaring in handen kreeg om slavernij, oorlogen, onrecht als
natuurlijk proces acceptabel te maken. Theorieën zijn altijd
ontstaan in de breinen van de heersende klasse, de elite, en verbreid
en ten bate gemaakt aan dezelfde heersende klasse.
Weliswaar toonde Darwin aan dat de mens een plaats in de natuur had, en
dat hij door evolutie uit de dierenwereld ontstaan was, maar begreep
niet dat de mens zich door zijn ontaarding buiten de natuur had
geplaatst en dat evolutie eigenlijk ontaarding is.
De waan van de evolutietheorie is nog steeds een van de pijlers waarop
de natuurwetenschap gebaseerd is. Alle denkers en revolutionairen, die
besmet waren met het evolutievirus, zijn daarmee de mist ingegaan.
Denken en gedrag
Mensen zijn evenmin homofiel als dat een wetenschapper wetenschapper
is, of een patiënt patiënt is. Mensen zijn dat alleen in hun
denken, en dus gedrag. Maar noch een homofiel noch een wetenschapper
kun je dat duidelijk maken.
Dokter en drenkeling
Artsen zitten aan de benedenloop van een woest kolkende stroom, die
voortdurend een niet aflatende vloed van drenkelingen aanvoert.
Slachtoffers met een grote verscheidenheid aan kwetsuren. En
ingespannen en aandachtig buigen zij zich over al die merkwaardige
aandoeningen, die ze ingewikkelde namen hebben gegeven en met kunst en
vliegwerk aardig kunnen wegwerken. En als de drenkeling weer voldoende
hersteld is mag hij weer vertrekken. Even later spoelt hij weer aan.
Een recidief heet dat dan. En weer doet de dokter zijn best, en weer is
de drenkeling hem dankbaar. Iedereen vindt dat de dokter zo knap is,
fantastisch werk doet, onmisbaar is, dag en nacht klaar staat, totdat
op een dag de dokter zelf aanspoelt. Niemand, zeker niet een van de
dokters, durft te gaan kijken, waarom die drenkeling drenkeling is
geworden, waarom die stroom zo woest is, waarom het elke keer weer de
zelfde slachtoffers zijn. Want stel je voor dat er geen drenkelingen
meer aanspoelen. Wat moet hij dan met al zijn wetenschap, met al zijn
apparaten, wie zal hem nog dankbaar zijn? En daarom blijft alles zoals
het is.
Elite
Kennis en theorieën hebben altijd in dienst gestaan van de macht
en nog steeds. Wetenschap kan slechts bestaan bij gratie van niet
waardevrij zijn. Waardevrije wetenschap, objectieve wetenschap, is
onbestaanbaar.
Zo is ook de geschiedenis, de geschiedenis van de elite, van macht en
oorlog, pracht en praal, opgeschreven door de ogendienaars van
diezelfde elite.
Emoties
Emoties zijn het gevolg van gehechtheden, van het willen handhaven van
eigen vooroordelen, eigen territorium, eigen bezit, normen, traditie,
regels en wetten, die door de anderen doorlopend belaagd worden. Wie
niets heeft, alleen maar is, kan niets verliezen, heeft niets te
verdedigen, heeft de apateia bereikt.
Geven en nemen
Overal geven mensen met de ene hand en nemen met de ander.
Opvoeding: |
belonen en straffen
zorgen en dankbaarheid |
Arbeid: |
bloed, zweet en tranen en salaris,
inspanning en ontspanning |
Natuur: |
ontginnen en milieubescherming |
Water: |
vervuilen en zuiveringsinstallaties |
3e wereld: |
grondstoffenroof, slavenarbeid en ontwikkelingshulp |
Hygiëne: |
ontvetten met zeep en invetten met crèmes |
Overal worden symptomen bestreden, die we zelf eerst oproepen.
Als deze mens nooit op aarde
was geweest, zou het hele oppervlak nog
bedekt zijn met een vegetatietapijt, uitgezonderd de gebieden waar
extreme temperaturen heersen. Ehrlich stelt, dat alle woestijnen
ontstaan zijn door toedoen van de mens. De snelheid waarmee woestijnen
ontstaan wordt steeds groter (1882: 9,4%, 1952: 23,3%). Landbouw en
veeteelt zijn de hoofdoorzaken. Beide verbreken het ecosysteem, het
natuurlijke evenwicht en maken de weg vrij voor erosie en
woestijnvorming.
De natuurlijke mens laat de en zijn natuur werken en kijkt zelf toe.
Grijpt niet in de natuur in en leeft van de vruchten die de natuur
levert in overdaad. Zoals een door landbouwmachines verkrachtte natuur
steeds meer energie vereist, bemesting en bestrijdingsmiddelen, om de
productie op peil te houden en het verstoorde evenwicht aan banden te
houden, eist een door vervreemding verkrachtte menselijke natuur,
steeds meer inspanning, voedsel en medicijnen, medische apparatuur om
productief en in leven te houden.
De wereld gaat inderdaad aan vlijt, macht en ambitie ten onder, zoals
de mens individueel ook.
Hechting
Epictetus: Diatriben II 22:
Want dit is de algemene regel, dat ieder levend
wezen aan niets zozeer gehecht is als aan zijn eigen voordeel.
Heden en verleden
Prachtige schema's, systemen en hulpconstructies zijn ontworpen om de
evolutietheorie te bewijzen. Maar niet alleen tussen aap en mens zit
een missing link, maar tussen alle soorten onderling ook. Nog steeds
wroeten paleontologen naarstig in de bodem, ze hebben het nog niet
gevonden, maar de mensen moeten nog even geduld hebben. Een mens
reconstrueren uit de kaak van de Homo Heidelbergensis of het dijbeen
van de Homo Pekinensis is even onzinnig als het construeren van een
beeld van een kameel, als je slechts over zijn uitwerpselen beschikt.
Uit de werktuigen van de Neanderthalers kun je wel afleiden hoe ze
geleefd hebben, maar niet waarom ze zo leefden. Pas als je de
drijfveren en motieven kent van de hedendaagse mens, en dus van jezelf,
waarom je zo nodig moet creëren en produceren, kun je het waarom
van vroeger begrijpen. Wroeten in het verleden als je het heden niet
begrijpt is onzinnig, en als je het heden begrijpt overbodig.
Kanker
En glucklicher Mensch bekommt
kein Krebs. (Duitse volkswijsheid)
De meest voorkomende vormen van kanker in onze maatschappij zijn
borstkanker, prostaatkanker en baarmoederkanker. Er is dus iets mis met
het moederschap en de seksualiteit. Kanker is zelfdestructie, zichzelf
opeten.
Borstkanker: frequenter bij ongewenste kinderloosheid, nonnen en
moeders die niet gezoogd hebben.
Je krijgt geen longkanker van het roken van sigaretten, maar van de
reden waarom je rookt.
Gelukkige mensen krijgen geen ongeluk. Zelfs het getroffen lichaamsdeel
heeft een symbolische betekenis. Toeval bestaat niet. In de samenhang
van alles heeft alles een betekenis, maar die kun je altijd pas
achteraf begrijpen.
Aan elk uitbreken van een ziekte gaan verschijnselen, waarschuwingen
vooraf. Aan elk ongeluk gaan tekenen vooraf. Maar omdat we zoveel
normaal hebben leren vinden, de taal van ons lichaam en onze dromen
niet meer verstaan, zien we ze over het hoofd, we weten niet meer wat
we voelen.
Mensen maken zichzelf ziek en laten zich ziek maken.
Elk karakter, conglomeraat van reactiepatronen en automatismen, heeft
zijn eigen zwakke plekken, waar als de emmer overloopt de symptomen
optreden.
Het lichaam laat datgene zien,
wat de patiënt niet durft te laten zien
|
Daarom zijn symptomen, als je ze begrijpt, zo onthullend.
Kosmos
De mens heeft met microscoop de microkosmos en met telescoop de
macrokosmos doorgrond, maar heeft zichzelf vergeten, terwijl hij op het
snijpunt van die twee zit.
Kwalen
A.T.W. Simeons: "Het aanmatigende
brein" Over hyperthyreodie.
Het lichaam van de moderne mens reageert op vrees,
zoals dat van andere zoogdieren, maar zijn brein, gestuurd door
zintuiglijke waarnemingen, en zijn artefacten beletten hem van die
reactie gebruik te maken. Hierdoor ontstaat een situatie die we kunnen
vergelijken met een ketelhuis en een machinekamer. Als bij een dier de
machinist (cortex: brein) en de stoker (diëncefalon: instinkt)
elkaar goed begrijpen, regelt de stoker het vuur en de stoomdruk
precies zoals de machinist van hem wenst. Als de machinist meer stoom
nodig heeft (voor de vlucht) waarschuwt hij de stoker, die er
onmiddellijk een schep op gooit (de afscheiding van de schildklier
verhoogt) en wanneer de machine (het lichaam) stil wordt gezet (niet
meer hoeft te vluchten) wordt de stoker gewaarschuwd en deze tempert
het vuur onmiddellijk. De moderne mens verkeert in de ongelukkige
positie dat de machinist (de cortex) de stoker (het diëncefalon)
toeschreeuwt, dat zijn machine (het lichaam) de hoogst mogelijke druk
nodig heeft omdat de toestand kritiek is. De stoker stookt zo hard als
hij kan, maar de machinist (omdat hij het gevaar weg rationaliseert)
verhoogt de snelheid van de machine niet en laat bovendien na, de
stoker hiervan in kennis te stellen. Als de stoker ontdekt dat de
machine nog niet sneller loopt, denkt hij dat de stoomdruk onvoldoende
is en stookt het vuur nog meer op. Het gevolg is dat de ketel (de
schildklier) na verloop van tijd uit elkaar springt (hyperthyreoide).
De machinist hoort de knal, rent naar het ketelhuis en begint tegen de
arme stoker tekeer te gaan. De machinist is een bazig, arrogant type,
en als de stoker protesteert, wijt de dwaze machinist de ramp aan
constructiefouten van de ketel en de machine, maar hij geeft nooit toe,
dat hij zelf een fout gemaakt heeft en de stoker had moeten waarschuwen.
Manier van leven
"Het karakter, het "ik", is de aanpassing aan de wereld (Ronald Laing).
Het is alleen een instrument voor deze wereld, een toneelrol waar je je
eigen acteur niet van bent. Omdat we ons op meerdere manieren kunnen
aanpassen, kunnen we dus ook meerdere "ikken" hebben. Het "ik", het
karakter, is een sclerose, een kalkkorst die ons "zelf" omhult. Het
verkeert in een doorlopend gevecht met ons"zelf", en het zelf wordt
doorlopend gesust met rationalisaties. Het karakter is een tweede
natuur, die de ware natuur verhult. Het karakter is dus wezensvreemd en
is nodig om je in deze harde wereld staande te houden.
Als je karakter - je manier van in dit leven staan, de manier waarop je
met je"zelf" omgaat en dus met anderen - lijkt op dat van een van je
ouders, en je niet bereid bent om die navelstreng door te snijden, dan
ga je aan hun ziekten ten onder. Daarom staat er in de Bijbel en zegt
Boeddha: "Verlaat uw vader en moeder".
Medicijnman, een lesje
"Hoe kunt u daar nou in geloven?"
vroeg een westers
arts eens aan een Afrikaanse regenmaker. "U ziet toch dat er helemaal
geen regen komt. Als het wel komt, was het zonder uw inspanning
waarschijnlijk ook wel gebeurd". De zwarte regenmaker antwoordde:
"Waarom gelooft u in uw geneeskunde. U ziet toch dat er dagelijks
mensen aan hun ziekte sterven? En als ze beter worden, zou dat zonder
uw inspanning ook wel gebeurd zijn".
Voor de arts is het als de patiënt beter wordt, dan heeft hij de
juiste medicijnen gegeven. Als de patiënt niet beter wordt
reageert hij niet goed op de juiste medicijn.
De westerse natuurwetenschappelijke geneeskunde vergt een objectieve
diagnose op grond van objectieve symptomen. Het gaat om de symptomen en
de ziekte, waar die symptomen naar verwijzen. De patiënt zelf is
bijzaak. Deze is, om zo te zeggen, een toevallige drager van zijn
symptomen.
Zo komt de patiënt dus ook op het spreekuur. Hier ben ik, hier
hebt u mijn symptomen, geeft u ze maar een naam en doe er maar wat mee.
Ik ervaar ze als hinderlijk, kan ze niet gebruiken, en wil er zo snel
mogelijk vanaf. Want ik heb nog zoveel te doen, ben onmisbaar, durf
niet thuis te blijven, vind dat ik het allemaal aan moet kunnen, ze
denken anders dat ik me aanstel, ik kan niet stilzitten, het is zo
verschrikkelijk druk op de zaak, ik moet het volhouden, het komt zo
ongelegen. Waarmee ze meteen de betekenis van hun symptoom onthullen.
Over hun toeren gedraaid in de maatschappelijke machinerie, geeft hun
lijf aan, dat het zo niet langer gaat, maar de mensen begrijpen het
niet meer. Ze zijn net zo lekker bezig.
Suikerziekte, reuma, kanker, multiplesclerose, alleen maar namen,
diagnoses, vonnissen, etiketten. De wetenschap probeert het met
ingewikkelde theorieën te verklaren, maar begrijpt de betekenis er
niet van. Maar de mensen hebben alleen maar symptomen, signalen die
aangeven dat ze zo niet verder kunnen, dat ze het echt anders moeten
gaan doen. Het is afgrijselijk wat onze geneeskunde de mensen aandoet.
Naakt
Een geklede mens in de vrije natuur is even absurd als een naakte in de
stad.
Natuurwetenschap
Bilharz 1890. Die zich tegen de toenmalige toenemende invloed van de
natuurwetenschappen in de geneeskunde verzette:
"De natuurwetenschappen hebben
de ledige pop in handen, de vlinder is gevlogen".
In het levenloze zoeken ze nog steeds wanhopig naar het leven, maar het
zit er echt niet meer in. De geneeskunde heeft een pact met de dood
gesloten, met het levenloze, terwijl ze pretendeert het leven te
beschermen. Eerst organen, toen weefsels, cellen. Nu zitten ze al in de
celstructuur te turen naar het waarom, straks op moleculair niveau en
verder en verder en dan blijkt het een doodlopende weg, want dan is er
niets meer. En intussen worden de mensen zieker en zieker en blijven
toch vertrouwen op dit loze bolwerk.
Als de geneeskunde de vraag "waartoe?" niet ontlopen had, had ze eerder
op deze heilloze weg kunnen keren. Nu durft men niet meer terug, het
mag niet waar zijn dat ze zich vergist hebben. Dus wordt het onderzoek
steeds verder uitgebreid, steeds massaler, steeds onzinniger. En het
volk wacht tevergeefs.
Ongeluk
Als iemand over de drempel struikelt en zijn enkel verzwikt is pijn het
gevolg daarvan. Heel argeloos zeggen kinderen dan: "eigen schuld, dikke
bult'". Als je aan een wetenschapper vraagt, waarom die pijn er is, zal
hij aan de hand van zijn favoriete pijntheorie een ingewikkeld verhaal
vertellen. Wat pijn precies is weet hij niet, maar hij heeft wel een
verklaring. Hoe de pijnbanen lopen weet hij wel, maar ergens zit een
missing link tussen baan en de plaats waar het verwerken van het
signaal plaatsvindt, maar de hindert de wetenschapper niet, dat moet
hij nog vinden. Aan de hand van de theorie volgt de behandeling,
drukverband, krukken, niet belasten. De enkel vraagt om rust, en als
die niet gegeven wordt blijft de pijn. Maar als de dokter tegen het
slachtoffer zegt: "Gaat u maar een week met het been omhoog zitten",
sputtert de patiënt, dat dat echt niet kan, dat hij niet stil kan
zitten, dat hij het net zo druk heeft, dat hij net op vakantie zou gaan
en dat hij verder moet, waarmee hij meteen de oplossing voor het
begrijpen van zijn pijn als signaal en waarschuwing geeft. Nooit
gebeurt iets zomaar, maar de mens wordt er zo op gedrukt, dat hij toch
een keer moet stilstaan bij waarmee hij nu eigenlijk bezig is. Maar dat
is net de reden waarom mensen niet kunnen stilzitten, altijd iets
moeten doen, altijd bezig zijn met de dingen om hen heen, zodat ze voor
zichzelf op de vlucht kunnen blijven. En elke keer worden ze er weer
met hun neus bovenop gedrukt en elke keer weer heet het toeval.
Gelukkige, tevreden mensen krijgen geen ongeluk. En als je er niet bij
stil blijft staan komt er nog wel een waarschuwing. Een ongeluk komt
nooit alleen, zegt het eenvoudige wijze volk.
Partners
In een huwelijksrelatie vullen de partners elkaar aan, zijn samen
één, passen bij elkaar, hebben zich aan elkaar
aangepast. Een kwestie van geven en nemen, een compromis. Ieder levert
wat van zijn of haar vooroordelen, belangen in ten bate van de ander,
en terwille van de eenheid. Twee dominanten bij elkaar kan niet, twee
kapiteins op een schip geeft alleen maar ruzie. Dus doorgaans is
één de leidende, de ander de volgzame, de
één dominant, de ander submissief, de één
aangepast, de ander onaangepast, de één de rationele, de
ander de dromer. De aangepaste is de flinke, harde, de onaangepaste de
afhankelijke onzekere en samen redden ze het in deze harde
maatschappij. Aan elkaar gekluisterd houden ze het hoofd boven water.
Beiden hebben elkaar nodig, voldoen aan elkaars oneigenlijke behoeften.
Een heel wankel evenwicht. Voor beiden een bekend patroon omdat het een
afspiegeling is van hun ouderrelaties. Verschuift het evenwicht omdat
de een verandert, bijvoorbeeld de afhankelijke zelfstandiger wordt, dan
wordt de dominante ziek, omdat hij krampachtig de oude toestand wil
handhaven. Deze dominantie- en submissiepatronen zetten zich generaties
lang voort. De bij zo'n relatiepatroon behorende ziekten noemen we
erfelijk.
Pijn
Als een voetballer in het begin van de wedstrijd geblesseerd raakt,
speelt hij toch door, en in het vuur van het gevecht voelt hij de pijn
niet, want hij is niet met zijn buitenwereld bezig. Maar nog niet in de
kleedkamer, is de pijn er in alle hevigheid. Zoals bij de soldaat,
waarbij op het slagveld een arm wordt afgeschoten en doorvecht tot het
gevaar geweken is. Daarom zoeken mensen voor hun pijn afleiding (of
aflijding), maar 's avonds als ze zitten of 's nachts in bed, komt de
pijn echt. Altijd op de vlucht voor zichzelf.
Psychosomatisch
Zoals de mensen overal het "hele" hebben opgedeeld en grenzen getrokken
hebben, en gebieden afgeperkt hebben, geldt dat ook voor de
geneeskunde. Eerst de mens opgedeeld in lichaam en geest, vervolgens
het lichaam opgedeeld in organen, orgaansystemen, en de arts in
specialisten, waarvan niemand meer het geheel kan overzien. Verdeel en
heers. Over de grenzen van de gebieden wordt een eindeloze strijd
gevoerd, terwille van belangen en eigenwijsheid.
Sommige ziekten heten dan ook somatisch, andere psychisch, de
onduidelijke psychosomatisch. De psychosomatische zijn de twistappel
van de somatici en psychici, die over de patiënt heen elkaar
bestrijden met hun theorieën. Het is het gevecht om "de kip of het
ei", gebonden aan een denken in verleden en toekomst, anamnese en
prognose, , speculaties en gissingen.
In het nu is er een kip of een ei. Het is niet belangrijk, bovendien
onkenbaar, wat gisteren was of morgen zal zijn. Nu is er een mens met
pijn, waar hij het waartoe niet van begrijpt en zich zorgen maakt, bang
is, onrustig, verdrietig, waardoor de pijn erger wordt. Zo gezien zijn
alle aandoeningen psychosomatisch.
Rol
Mensen zijn niet zeker van zichzelf, omdat ze hun aangeleerde denken en
gedrag als een wezensvreemd omhulsel met zich meedragen en wat
doorlopend goedgepraat moet worden, tegen beter weten in. Mensen weten
niet dat ze een rol spelen, maar overal ervaren ze dat er iets niet
klopt. De problemen die dat oplevert, worden met het denken, het hoofd,
te lijf gegaan en "opgelost", althans verklaard.
Spelbreker
In de loop van hun leven ontgroeien mensen aan de totale
afhankelijkheid van hun ouders, die afhankelijk zijn van vele anderen,
en raken afhankelijk van allerlei mensen voor allerlei bezigheden: ze
worden niet minder afhankelijk, maar van meer mensen telkens minder,
terwijl anderen weer afhankelijk van hen worden. Slechts in een
dergelijk netwerk voelt de mens zich geborgen, maar tegelijkertijd
opgesloten, onvrij. De naastenliefde dient dan het eigenbelang.
Iemand die zich losmaakt uit het web, zijn onafhankelijkheid nastreeft,
er naar streeft om de anderen niet nodig te hebben en voor anderen niet
nodig te zijn, is een spelbreker. Hij verstoort het web.
Taal
Mensen gebruiken de taal als instrument, wapen en verdedigingsmiddel,
om af te weren, zich te verbergen, aan te vallen, terwijl ze zich daar
meestal niet van bewust zijn. Deze taalspelen zijn aangeleerde
automatismen geworden om in een maatschappij waar fysiek geweld
ongepast is, het hoofd boven water te houden. De beelden die het
oproept zijn ontleend aan het slagveld.
Theorieën
Theorieën zijn apparaten om problemen te verwerken. Je stopt het
probleem erin, aan de andere kant verlaat de verklaring de machine.
Toneelstuk
K. Jaspers
De sprong naar het zelfzijn en naar de vrijheid kan
zich realiseren vanuit een bijzondere ervaring. Die ontstaat juist in
het aangezicht van de vertwijfeling en vanuit het besef der
onmogelijkheid: het is de ervaring van het geschonken worden", vgl.
Manilius Astronomica: "Wie zou de hemel doorgronden, tenzij door een
gave des hemels, en wie zou god vinden, tenzij zelf deel der Godheid.
Als je jezelf van al je vooroordelen bevrijd hebt, en de laatste sprong
gemaakt hebt , je ontdaan hebt van de laatste kluisters, die je binden
aan de wereld, ervaar je jezelf als staande in de wereld, maar niet
meer van de wereld. Om je heen
ontwaar je slechts mensen, die een bizar
spel spelen, zonder dat ze het in de gaten hebben, die in hun verhalen
onverhuld hun vooroordelen tentoonspreiden en in de illusie verkeren
dat ze heel zinnig bezig zijn. Het is alsof je achter de coulissen van
het gigantische podium van de wereld gekeken hebt en gezien hebt hoe
alle mensen onzichtbaar bestuurd door motieven en drijfveren, die ze
zelf niet kennen, een bizar toneelspel spelen, terwijl je ze dat niet
duidelijk kunt maken. Zeker de mensen niet, die een gewaardeerde rol
vervullen, die zo lekker bezig zijn. Bereikbaar zijn slechts degenen
die vastgedraaid zijn. Daarom staat er geschreven (Bergrede): "Zalig de
treurenden, zalig de vervolgden".
De ervaring en het besef, dat uiteindelijk de vrijheid geschonken is en
niet eigenmachtig verworven, geeft tevens het weten, dat je het niet
voor jezelf mag houden of het inzicht voor eigen doeleinden mag
gebruiken (vgl. verzoeking in de woestijn)
Je kunt de medemensen alleen bereiken als je voorlopig het spel mee
blijft spelen, daarom staat er: "Geef de keizer wat de keizer toekomt".
Verdringing
Mount Sinai Clinic "M.R. Kaufman. Mental Hygiene vol. 40 '58"
Bij 253 patiënten, die voor een somatische ziekte waren opgenomen,
bleken er 163 te lijden aan een goed diagnostiseerbaar psychisch
lijden. De rest was niet duidelijk afwijkend van de norm. de
Rohrschachtest bleek bij de somatische patiënten van de
chirurgische en interne afdelingen meer verdrongen psychopathologie te
bevatten, dan bij patiënten van de psychiatrische afdeling.
Hemel, laat dat zo zijn
laat dit mens, zat van overdaad en wellust
Die trapt op Uw gebod en niet wil zien
Daar hij niet voelt, nu dadelijk Uw macht voelen
Shakespeare "King Lear".
Vooroordelen
Het is de evolutiewaan, waaraan de wetenschappers het recht ontlenen om
mensen met dieren te vergelijken. Om dierproeven te doen, vivisectie,
om agressie te rechtvaardigen als aangeboren instinct, oorlogen goed te
praten als natuurlijk proces. In door hemzelf gecreëerde
kunstmatige laboratorium-opstellingen, manipuleren ze
laboratorium-dieren en trekken hun heilloze conclusies.
Iedere wetenschapper zoekt de diersoort uit, waarmee hij zijn
vooroordelen kan bewijzen om zijn eigen ontaarding te rechtvaardigen.
De polygamist het edelhert, de agressieve de gekooide rat, de geslotene
de poelslak.
Vrije wil
Tatianus: De mens is geschapen
met een vrije wil en
in het bezit van de geest. Door een verkeerd gebruik van zijn vrije wil
is hij slaaf van de demonen geworden. Daardoor raakte hij de geest
kwijt. Slechts door een absolute
breuk met de wereldse dingen kan de
verbinding met de geest weer tot stand komen.
Ik wil geen koning zijn, ik wil niet rijk zijn, ik
heb gevraagd verschoond te blijven van militaire waardigheden, ik heb
hoererij gehaat, onverzadigbare honger naar geld dwingt me niet om te
gaan varen, ik strijd niet om een zegekrans, ik ben vrij van dwaze
eerzucht, ik acht de dood gering, ik
ben verheven boven elke soort
ziekte, droefheid verteert mijn ziel niet. Wij zijn niet geboren
om te
sterven, maar wij sterven door onszelf. De vrije wil heeft ons ten
gronde gericht. Wij vrijen zijn slaven geworden (van onze vooroordelen).
Waarschuwing
De mens heeft zichzelf opgesloten in zijn kooi van vooroordelen, ieder
mens in zijn eigen kooi, afhankelijk van cultuur, religie, milieu,
netwerk, van waaruit hij de buitenwereld beziet. Voortdurend is hij
bezig zijn kooi in stand te houden, zijn tralies te beschermen tegen de
anderen, die hem ervan proberen te overtuigen, dat er ondeugdelijke bij
zitten, dat het patroon niet normaal is, de mazen te ruim of te nauw
zijn. Heel ver weg ligt de herinnering aan een ongekooid vrij bestaan,
maar dan zou hij die kunstige kooi, waar hij zoveel bloed, zweet en
tranen in geïnvesteerd heeft, weer af moeten breken. Hij zou er
zijn ouders voor moeten verloochenen, die hem geholpen hebben een kooi
naar hun model te construeren, en zij hebben het er toch ook altijd in
volgehouden. En wat zouden al die andere gekooiden er niet van zeggen?
Maar nooit heeft hij rust in zijn kooi, altijd op zijn hoede. Zijn
natuur, zijn geweten, houdt hem voortdurend bezig, stelt hem bij alles
wat hij doet de vraag: waarom. En elke keer weer moet hij die stem
sussen. Hij leeft in onmin met zichzelf, in disharmonie.
Anatomisch verklaard, wordt de parasympaticus, die de rust, de
oorspronkelijke toestand wil handhaven, overheerst door een
overprikkelde sympaticus. Elk conflict zweept de sympaticus weer op, en
als daardoor de emmer overloopt, ontstaat er een symptoom. Dan gaat de
drager van het symptoom naar de dokter, die het symptoom wegwerkt. Het
is alsof je bij een stoomketel, waarvan de manometer een te hoge druk
aangeeft, een pleister op het kijkglas van de manometer plakt. Of als
bij een fietsband, die te hard is opgepompt, waarbij er een bult op de
band verschijnt. Als je de bult wegneemt door op die plaats de band te
verstevigen, krijg je vroeg of laat elders een bult. Het enige zinnige
is om het ventiel even los te draaien, maar dat kan alleen de
patiënt zelf.
Zo krijgen mensen symptoom na symptoom, als teken dat ze het anders
moeten doen, als waarschuwing.
Wittgenstein
De oplossing van het probleem dat je in het leven ziet, is te leven op
een manier die al het problematische doet
verdwijnen.
Het leefpatroon van mensen, wijkt doorlopend af van het natuurlijke
patroon. De problemen die dat oproept, de symptomen die dat
veroorzaakt, worden met behulp van theorieën, verklaringen
weggewerkt, een eindeloze bezigheid. Pas als leefpatroon en natuurlijk
patroon samenvallen, zijn er geen problemen meer, en komt het denken
tot rust.
Rationalisaties overbruggen weliswaar de kloof, maar houden deze ook in
stand.
Wetenschap
"Dames en heren, vandaag gaan we
een interessant
experiment doen", zei de professor tegen zijn biologiestudenten. Naast
de professor stond een tafel met daarop een exemplaar van de
Hongkongkikker, de specialiteit van de internationaal befaamde
wetenschapper. "Spring", zei de professor tegen de Hongkongkikker en
het beestje nam inderdaad een grote sprong. "Dames en heren studenten,
u ziet het, de kikker heeft maar liefst 79 cm gesprongen". Hij zette de
kikker weer op de rand van de tafel en riep nogmaals: "Spring!". De
kikker maakte nu een sprong van ruim 83 cm. Het experiment werd nog
enige malen herhaald - zo hoort dat als je iets wetenschappelijk
bewijzen wilt - en uiteindelijk maakte de kikker zelfs een sprong van
bijna een meter.
Toen haalde de professor een mes tevoorschijn en
hakte beide achterpoten van de Hongkongkikker af. Hij zette de kikker
weer op dezelfde plaats en riep weer: "Spring". De kikker reageerde
niet. Nog drie keer riep de professor hard: "Spring!", maar het beest
verzette geen poot meer. "Dames en heren", zei de professor voldaan
over het geslaagde experiment, "hiermee is wetenschappelijk komen vast
te staan, dat het verwijderen van de achterpoten van de Hongkongkikker
doofheid ten gevolge heeft".
Dit is de manier waarop wetenschappers hun valse verbanden leggen.
Gekooide ratten krijgen kanker als ze worden gemaltraiteerd door
inspuitingen met chemicaliën, gevoederd met wetenschappelijk
verantwoord voedsel, gemeten, gewogen, als Hans van Grietje in de kooi
van de heks, uit hun natuurlijke evenwicht gehaald, behandeld als ding,
fysiologisch apparaat, niet in staat om te ontsnappen aan hun belagers.
De ingespoten stof heet dan "carcinogeen", want wat de onderzoeker zijn
medeschepsels heeft aangedaan, dat wordt vergeten.
Kanker komt in een niet verstoord ecologisch systeem niet voor. Alleen
gedresseerde, gedomesticeerde dieren, gekooid en opgesloten in het
gareel van hun bazen, kunnen verkankeren. Zoals beschaafde mensen dat
ook doen.